Etiketten och förpackningen är en förlängning av produktens sammantagna karaktäristik, och ofta kundens första möte med din produkt. Då är det viktigt att etiketten fångar kundens uppmärksamhet och triggar igång de mentala processer som krävs för att ett köp ska göras.

Sensorisk marknadsföring lockar till köp

Först måste du ha en klar vision om vad du vill att produktetiketten ska förmedla. När kunderna står och studerar utbudet i butikshyllan eller webbutiken ska de snabbt kunna kategorisera produkten.

Ladda ner gratis e-bok: Förpacknings- och etikettrender du inte får missa under  2021

Är det en exklusiv produkt, eller mer en budgetvariant? Innehåller förpackningen något som är industriellt, eller kanske organiskt? Är det en gammal eller en helt ny produkt? Det är sådana intryck du har möjlighet att styra via etiketten om du utgår från principerna för sensorisk marknadsföring.

Sensorisk marknadsföring är en marknadsföringsmetod som syftar till att locka konsumenterna genom att reta sinnena och påverka deras känslor och beteenden. Designen av förpackningen och etiketten är därför avgörande för om en konsument ska välja att köpa en viss vara.

Kognitiva processer påverkas av etikettens design

Psykologin bakom design av etiketter och förpackning

"Neural Correlates of Impulsive Buying Tendencies during Perception of Product Packaging" är en spännande studie, som visar just hur produktdekorationer antingen triggar igång hjärnans belöningssystem eller framkallar negativa känslor. Resultaten bekräftar att design kan trigga impulsiva köp, även om kunden inte har för avsikt att köpa vare sig din eller en liknande produkt.

Valet av design på etiketter och produkter påverkar kognitiva processer som:

  • Uppfattning
  • Igenkänning
  • Perception
  • Uppmärksamhet
  • Inlärning

För att styra dessa processer är det särskilt två faktorer som gör en etikett mer säljande: färgval och textur. De stimulerar människans syn- och känselsinnen.

Läs mer: Hur man kan förbättra kundupplevelsen – redan i butikshyllan

Färgvalen påverkar de kognitiva processerna

Färger har utan tvekan en stor påverkan på vårt beteende och våra kognitiva processer, men de har också har en mer långtgående effekt. Forskning visar att cirka 62–90 procent av konsumenternas köpbeslut är färgbaserade.

Vilka känslor olika färger provocerar fram, ja därom tvista fortfarande de lärde. Den vanliga dragkampen mellan sociologi och biologi utspelar sig även här. Trots allt finns det i marknadsförings- och designbranschen vedertagna teorier om vad de olika färgerna uttrycker:

  1. Vill du att produkten ska ge associationer till hälsa, energi, ungdomlighet eller en ny start? Använd gult.
  2. Vill du att produkten ska ge associationer till passion, omsorg, styrka eller mogenhet? Använd rött.
  3. Vill du att produkten ska ge associationer till värme, entusiasm, motivation eller ungdomlighet? Använd orange.
  4. Vill du att produkten ska ge associationer till något lekfullt, kvinnligt, fascinerande eller vårdande? Använd rosa.
  5. Vill du att produkten ska ge associationer till något rent, ansvarsfullt, ekonomiskt eller kliniskt? Använd blått.
  6. Vill du att produkten ska ge associationer till något sunt, framväxande, revitaliserande eller ekologiskt? Använd grönt.
  7. Vill du att produkten ska ge associationer till kvalitet, exklusivitet, kreativitet eller etik? Använd lila.

Läs mer: Så blir dina förpackningar mer hållbara

Etikett-texturer som leder till "måste-ha"-köpbeslut

Sensoriske etiketter

Lawrence Williams och Joshua Ackerman uttryckte det bra i sin artikel i Harvard Business Review, Please Touch the Merchandise:

"Att fysiskt hålla i produkten kan skapa en känsla av psykologiskt ägarskap, och därmed leda till ett 'måste-ha'-köpbeslut."

Så vad krävs för att kunden ska plocka upp just din produkt? Det kan tänkas att färgval, text och pris är tillräckligt. Men hur skulle det vara om även själva texturen på etiketten kunde locka till beröring?

Eftersom du kan välja mellan över 500 typer av frontmaterial, som vi på Skanem kan anpassa till olika texturer, finns det mycket du kan göra för att locka kunden att röra vid just din produkt:

  • Med en taktil lackfärg kan du exempelvis skapa en illusion av att det ligger en regndroppe eller ett sandkorn utanpå etiketten.
  • Med en texturlack kan etiketten både se ut och kännas som t.ex. läder, ormskinn eller sand.
  • Med Soft & Gentle-texturen framstår etiketten, och därmed produkten, som extra len att beröra.
  • Med Scent Release kan du tillföra varumärkets eller produktens egendefinerade lukt. Doftfunktionen är ett smart sätt att locka nya kunder på, samtidigt som du påminner tidigare kunder om att produkten finns i närheten.

Att fokus på psykologi ökar inom design av etiketter och förpackningar är ett spännande fenomen. Det är en uppenbar trend, men ändå en utveckling som pågått länge, både lokalt och internationellt. Det är därför väldigt glädjande att både stora och små företag liksom mindre aktörer efterfrågar våra kunskaper på detta område. Vårt mål är ju inte bara att leverera etiketter utan även att bidra till att dina produkter säljer.

Vill du brainstorma designidéer med oss? Kontakta oss här eller ladda ner e-boken för en komplett guide till de senaste trenderna inom förpackning och etiketter.

LADDA NER GRATIS E-BOK: Förpacknings- och etikettrender under 2021