Kundens upplevelse av din produkt börjar långt innan användning. Redan vid första ögonkastet gör kunden en bedömning av produktens förpackning och etikett.

Utöver sin praktiska funktion kan etiketten också levereras med en rad olika effekter och funktioner som gör din produkt bättre rustad inför kampen om kundens uppmärksamhet.

Vi tittar närmare på 7 av dessa här.

Ladda ner gratis e-bok: Förpacknings- och etikettrender du inte får missa under  2021

#1: Den visuella kundupplevelsen

Design uten navn (16)

Det visuella uttrycket handlar om att dra till sig uppmärksamhet – oavsett synvinkel.

  • Förstärk kontrasterna med Matt & Gloss-lack
  • Skapa glitter och glöd med Pearlescent-effekter
  • Skapa ett intryck av exklusivitet med Hot eller Cold foil
  • Få en metallisk glöd med metalliskt bläck på etiketten
  • Skapa illusionen av skimmer med metalliska grafiska element
  • Var våghalsig med Holoprint-färger som får etiketten att “poppa”
  • Låt färgskiftandet följa ögat med Color Shift på etiketten
  • Förstora fokusområdet och skapa uppmärksamhet med en linseffekt

LÄS MER: 5 saker du bör veta när du skal designa etiketter

#2: Den sensoriska kundupplevelsen

Design uten navn (15)

När den potentiella kunden äntligen har plockat upp produkten, är det viktigt att bevara intresset. Att tilltala ännu ett sinne utöver synen höjer chanserna till köp.

Sensoriska upplevelser skapas med hjälp av texturer, dofter och dekorationer.

  • Taktil lack gör att du kan lyfta upp och manipulera områden på etiketten för att skapa en taktil illusion av allt från regndroppar på ett löv till sandkorn på en strand.
  • Texturlack kan få etiketten att kännas som läder, ormskinn eller sand
  • Soft & Gentle-lack kan få produkten att framstå som len och skonsam.

#3: Den informativa kundupplevelsen

Vissa produkter och produktområden kräver mer utrymme för information. Antingen i form av flera språk, bruksanvisningar eller helt enkelt en kampanj. Då kan en etikett med flera lager/sidor, såsom Peel & Read eller en dubbeletikett vara ett bra alternativ.

En Peel & Read etikett består normalt av 3–5 sidor, men kan tillverkas i upp till 11 sidor. På så vis ökas den tillgängliga etikettytan med upp till 860 %.

Detta möjliggörs av att man kan trycka på båda sidorna av etiketten som en bok. Sidorna inne i etiketten är då tryckta på ett lim som är återförslutningsbart och gör att den kan öppnas och stängas igen.

#4: Den säkra kundupplevelsen

Visa dina kunder att du tar säkerhet på allvar genom att använda en säkerhetsetikett. Detta skapar trygghet för både slutkund och tillverkare. För vissa branscher, till exempel inom läkemedel, är detta redan ett lagkrav.

En etikett kan levereras med olika säkerhetsfunktioner som exempelvis:

  • Securtity Seal är en försegling som visar om produkten har öppnats eller inte. Den kan vara synbart avriven, skadad eller helt avlägsnad.
  • Thermochromic Ink är en färg som ändrar sitt färgutseende i olika temperaturer. På så vis vet du då om produkten har utsatts för en skadlig miljö, temperaturmässigt.
  • Microprint på etiketten skapar ett element som gör den svårare att förfalska. Både text och mönster kan användas till detta.

#5: Den personliga kundupplevelsen

Design uten navn (17)

Förvandla din etikett till något spännande, engagerande eller användbart! Om det är något dina kunder kommer glädja sig över så är det produkter som skapar en personlig koppling.

Bra exempel på detta är kampanjer som anpassar produkterna genom att lägga till ett urval av slogans, namn eller bilder som kunden kan relatera till, så kallat variabeltryck. Ett exempel är kampanjen från Coca-Cola där man hade personnamn förtryckta på flaskornas etiketter.

En produktserie kan designas i samma stil, men dessutom bilda ett ord, alfabetet eller en grafisk form. Detta som en typ av samlarföremål där du vill ha alla i serien/samlingen.

Om du ska gå ett steg längre, och göra något som verkligen är populärt nuförtiden, ger du dina kunder möjlighet att skräddarsy sin egen etikett. Antingen vid beställning av själva produkten, eller som Nutella som tillåter fansen att designa sina egna burketiketter.

#6: Den praktiska kundupplevelsen

Att en etikett också kan vara praktisk kanske inte är det första många tänker på. Men det kan den, på ett antal olika sätt:

  • Handle Label där etiketten fungerar som bärhandtag.
  • Bag Hanger där etiketten gör det möjligt att hänga upp flexibla förpackningar.
  • Bottle Hanger är tänkt för upphängning av droppflaskor, som vid intravenös medicinering.
  • Återförslutningsbara etiketter håller fukten inne, vilket gör att man enkelt kan öppna och stänga förpackningar som till exempel innehåller våtservetter eller pålägg.
  • Dry Reseal är etiketter som gör det möjligt att stänga en flexibel folieförpackning för att bibehålla färskheten hos produkter som kaffe, chips, bröd och snacks.

#7: Den interaktiva kundupplevelsen

Design uten navn (18)

En önskan om interaktion och kommunikation med kunder är något vi ser mer och mer av.

“Smarta etiketter” som dina kunder kan skanna med mobiltelefonen för att få instruktionsvideor, recept, ingredienser, tävlingar, varumärkeshistorik eller lojalitetsprogram, bidrar utan tvekan till att bygga upp en relation.

Användning av smarta etiketter ger också möjligheter inom spårning och autentisering av produkterna. Exempel på koder är QR-kod eller RFID-kod eller koder som är dolda i designen.

Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck

Genom att använda en eller flera funktioner från listan ovan kan du höja upplevelsen och fängsla dina kunder under hela beslutsprocessen och öka chanserna att det blir din produkt som blir köpt. Det är därför en bra idé att göra ingående research innan du väljer etikettproducent, så att du är säker på att de är tillräckligt flexibla och i framkant för att bidra med kunskap och funktioner på etiketten som stärker kundresan, redan från start.

LADDA NER GRATIS E-BOK: Förpacknings- och etikettrender under 2021