Användningen av Flexible Packaging – alltså flexibla förpackningsfilmer – har ökat kraftigt de senaste åren. I Grand View Researchs rapport "Plastic Packaging Market Share, Growth Report, 2020-2027"*(1), värderas det flexibla segmentet till 154,6 miljarder USD 2019, och en betydande tillväxt förväntas under prognosperioden.

I rapporten poängteras att denna tillväxt kan tillskrivas en ökad efterfrågan på flexibla förpackningslösningar inom mat och dryck, hygienprodukter och hushållsprodukter.

I Sverige ser vi samma trend.

Ladda ner gratis e-bok: Förpacknings- och etikettrender du inte får missa under  2021

Flexibel förpackningsfilm i form av påsar

Flexibla förpackningsfilm i form av påsar – ofta kallade Sachets – är särskilt lämpade för att skydda matvaror. Detta tack vare det FDA-godkännande som innebär att materialet globalt anses vara säkert för paketering av livsmedel. Filmen fungerar som en barriär mot fukt och damm och ser till att livsmedel, kryddor, såser och krämer skyddas och håller sig färska.

  • Sachets lämpar sig särskilt bra för:
  • Helfabrikat (t.ex. färdigmat som grytor och soppor)
  • Halvfabrikat (t.ex. torrvaror som såser och kryddor)
  • Refill (t.ex. hushållsprodukter som tvål och tvättmedel)
  • Varuprover (t.ex. i tidskrifter eller webbutikserbjudanden)
  • Kampanjer (t.ex. för utdelning vid event eller lanseringar)

Det finns särskilt fyra faktorer som gör att flexibla förpackningsfilmer i form av påsar kan öka företagets omsättning:

#1: Tre element i ett: Förpackning, design och produktinformation

I praktiken fungerar flexibel förpackningsfilm i påsform som ett Kinderegg: man får tre eftertraktade delar i ett.

Först och främst ser de flexibla påsarna till att innehållet förvaras säkert och att annat förpackningsmaterial inte behövs.

För det andra kan de flexibla filmerna produceras med en heltäckande design, vilket ger förpackningsutvecklare och designers stort kreativt utrymme för varumärkesbyggande och kommunikation.

I stället för att sätta på en självhäftande etikett kan all produktinformation dessutom tryckas direkt på den flexibla filmen.

Les mer om våra flexibla förpackningsfilmer ⇒

#2: Kundvänlighet

Dagens konsumenter förväntar sig bra kundresor och trevliga kundupplevelser. När något ska köpas, levereras och konsumeras ska det ske på ett säkert och smidigt sätt. Detsamma gäller avfallshanteringen.

Sachets av flexibel film gör det enklare för kunden att ta med sig mat när de ska ut på stan eller i naturen, exempelvis barnmat och soppor. De mjuka förpackningarna tar liten plats, är lätta att förvara och därför praktiska att ta med sig ut. Samtidigt har de låg vikt och är lätta att bära hem till middagen, och de tar mindre plats i kylskåpet än hårda och skrymmande hårdplastförpackningar.

Refillpåsar till hushållsprodukter som tvål och tvättmedel är också lättare och mer utrymmesbesparande för både handeln och vid avfallssorteringen. När hela förpackningspåsen kan designas med färger, logotyp och text blir produkterna mer synliga i butikshyllan och i webbutiken, särskilt om man använder flexibel SUP-film (Stand Up Pouch), som kan stå upprätt och stadigt så att designen syns tydligt.

Eftersom e-handeln fortsätter att öka kraftigt är det inte bara viktigt – utan det förväntas också – att varje försändelse är intakt när den når mottagaren. Flexibla förpackningsfilmer har en unik hållbarhet eftersom materialsammansättningen kan skräddarsys för att optimal funktionalitet ska uppnås för just dina produkter och leveranser.

#3: Kostnadsbesparande

När förpackningen är en del av etiketten går det totala förpackningspriset självklart också ner.

Det är dock inte bara utgifterna för själva förpacknings- och etikettmaterialet som minskar.

Den plats som slutprodukten upptar under transport och i lager och butik minskar också med upp till 70 procent jämfört med traditionella hårdplastförpackningar. Det går därför att spara kostnader genom färre transporter, minskat lagerutrymme och fler enheter ute i butiken.

När kostnaderna på detta sätt minskar för återförsäljaren och avsändaren kan även försäljningspriset mot konsumenterna sänkas.

#4: Hållbarhet

Miljömedvetna konsumenter vill veta hur materialet ska kasseras och återvinnas. Flexibel förpackningsfilm är vanligtvis 100 procent återvinningsbar, men det konsumenterna kanske inte lägger märke till, men som är viktigt för företag som fokuserar på hållbarhet, är de övriga miljömål som flexibel film bidrar till.

  • Mindre materialåtgång än hårdplastförpackningar = mindre resursförbrukning vid produktion
  • Mindre resursanvändning = minskade CO2-utsläpp
  • Mindre förpackningsvolym = färre transporter
  • Bättre skyddade livsmedel = mindre matavfall

Hållbarhetsperspektivet har utan tvekan varit en enorm katalysator för tillväxten av flexibel förpackningsfilm. Målet har varit att kunna gå från hårdplastförpackningar till en flexibel förpackningsfilm för att minska den totala miljöpåverkan under slutproduktens hela livscykel.

Framöver kommer vi att se hur även monomaterial och andra återvinningsbara filmmaterial tar plats i segmentet. Tidpunkten har sällan varit bättre än nu att testa vilka möjligheter flexibla förpackningspåsar kan tillföra dina produkter.

LADDA NER GRATIS E-BOK: Förpacknings- och etikettrender under 2021

*(1)