Etiketten är något av det första dina potentiella kunder ser. Om etiketten är väldesignad och tilltalar målgruppen på rätt sätt, skapas en nyfikenhet och ett behov av att veta mer. Samtidigt är valet av material, storlek och format avgörande för etikettens pris och funktion.

En väl genomtänkt etikett med god planering ska bidra till att öka försäljningen, bygga ditt varumärke genom design och koppla varumärket till produkten. Etiketten bör också ge en ökad kundupplevelse genom praktiska och informativa funktioner. Ur ett kostnads- och hållbarhetsperspektiv kommer en väl genomtänkt etikett minska belastningen på miljön och företagets kostnader.

Oavsett om det handlar om en helt ny produkt eller ny design på befintliga produkter är det i synnerhet fem saker som bör kartläggas innan man påbörjar designprocessen, så att ni får ut så mycket som möjligt av etiketterna.

Ladda ner gratis e-bok: Förpacknings- och etikettrender du inte får missa under  2021

#1: Etikettens färger kan förändra kundens uppfattning

Produktdesign, förpackningsdesign och etikettdesign har mycket gemensamt, och färgval är särskilt viktigt för alla tre.

Du har kanske hört att konsumenter kan reagera känslomässigt på färger. Även om de lärda diskuterar huruvida detta är en exakt vetenskap, så är det känt att färger kan ha en lockande eller frånstötande effekt – oavsett om dessa associationer är medfödda eller inlärda.

Ett klassiskt exempel på detta är att gröna toner ofta används för att sälja produkter som upplevs som hälsosamma, fräscha och miljövänliga.

Psykologisk färglära är spännande och komplex, och du kan läsa mer om det här: 

Olika färger ger olika associationer:

Gul:  Friskhet, energi, ungdomlighet och en fräsch start.
Röd: Passion, omsorg, sammanhållning, makt, ilska, förbjuden, styrka, mognad och mod.
Orange: Värme, entusiasm, lycka, motivation och ungdomlighet.
Rosa: Lekfullhet, barnslig, kvinnlig, fascinerande, attraktiv, säker och vårdande.
Blå: Ren, lugnande, integritet, ansvarsfull, självförtroende, ärlighet, ekonomi och klinisk.
Grön: Hälsosam, växande, avkoppling, uppmuntrande, vitaliserande, stabil, natur och organisk.
Lila: Kvalitet, exklusivitet, kreativitet, inspiration, medkänsla och etik.

Att påverka kundernas känslor med färger är en effektiv metod. Det är en fördel att välja färger som är förknippade med känslor som din målgrupp vill känna. Med ett helhetstänk kring färger, kan du alltså förmedla samma känsla med etiketten, förpackningen, produkten och varumärket.

#2: Etikettens format kan skapa viktiga associationer

Etikettens format beror naturligtvis på produktens format. men själva formen kan också leda till vissa associationer:

Triangel: Meddelande, varning eller betryggande.
Cirkel: Mystisk, feminin eller solid.
Fyrkant/rektangel: Trygghet, styrka och disciplin.

När formatet kompletteras med färger, text och andra designelement, kan etikettens associationer naturligtvis ändras. Hur som helst så är det en bra idé att vara medveten om formatet så tidigt som möjligt i processen.

#3: Praktiska funktioner kan vara en del av etiketten

En etikett kan förmedla mer än bara logotyp, produktnamn, produktinformation och varumärke. Då tänker vi inte bara på otaliga texturer, utan också funktioner som utökar etikettens användningsområde:

  • Öppna/ återförsluta
  • Försegling för att garantera att förpackningen är oöppnad
  • Peel & Read/dubbel/ flera sidor
  • Säkerhetselement som vattenstämpel och mikrotext/design
  • Smart funktion/interaktion via t.ex en QR-kod eller RFID

#4: Var medveten om kostnadsbesparande åtgärder som kan göra prisskillnad

Priset är alltid en viktig faktor, oavsett företagets storlek och nedan finns ett antal faktorer som kan göra skillnad på priset. Ta därför gärna reda på följande kostnadsbesparande åtgärder innan du kontaktar en etikettproducent.

  • Format – Kan befintliga format användas eller krävs nya?
  • Materialval – Standard- eller specialmaterial?
  • Design och färgval – CMYK eller specialfärger?
  • Effekter – folie, taktila osv?
  • Samproduktion – andra etiketter med samma format, design och material?

#5: Ta ställning till material, lim, applicering och användning

Slutligen kan det vara klokt att ha tänkt lite på de praktiska aspekterna av produktion och tryckning av etiketter och annan produktdekoration.

Val av etikett-typ, material och lim kan naturligtvis påverka hur etiketten sitter på och anpassar sig till produkten. Dessa frågor bör du ta ställning till:

  • Typ av etikett: Självhäftande, Linerless eller annan?
  • Material: Plast eller papper och ev. vilken typ?
  • Lim: Permanent, avtagbar, tvättbar, kyl, frys osv.
  • Applicering: Automatisk eller manuell applicering
  • Påverkan: Vilka typer av yttre påverkan måste etiketten tåla?

Du behöver inte ha svaren på alla dessa frågor innan du uppsöker en etikettproducent, men det hjälper att ha tänkt över dem.

För dig som är företagare eller produktansvarig är det bra att få en översikt över vilka möjligheter ni har. Samtidigt är det viktigt att tänka på att du absolut inte behöver veta allt om etiketter för att komma igång. Vissa kunder väljer att göra alla produktionsval själv, medan andra föredrar att få allt serverat hos oss Oavsett vilket så vill vi som etikettproducent se till att dina etiketter blir så optimala som möjligt för ditt företag och din produkt.

LADDA NER GRATIS E-BOK: Förpacknings- och etikettrender under 2021